チェルフィッチュ × 藤倉大 with クラングフォルム・ウィーン『リビングルームのメタモルフォーシス』

 ウィーン芸術週間からの委嘱により、チェルフィッチュ/岡田利規と藤倉大が初めてコラボレートし、”新たな音楽劇”の創出に挑む。ウィーンでの初演ののち、ヨーロッパツアーを経て、2024年には日本公演も予定。
 演劇と音楽、それぞれの分野で挑戦的な創作を続け、近年特にその活躍が目覚ましい二人が、ついに邂逅。これまで領域横断的なコラボレーションを数多く重ねている岡田と藤倉による共同作業では、両者の“コラボ力”が本領発揮され、これまでの音楽劇やオペラのように演劇と音楽のどちらかが主役となるようなものではない、演劇の上演でもあり音楽の演奏会でもある、まだ見ぬ新たなものを生み出そうとしている。岡田のテキストと藤倉の音楽、俳優の演技と演奏者の演奏、それらが舞台上に対等な関係で同時に現れるとき、観客の目前には一体何が立ち上がるのか……。
 本作では、チェルフィッチュの俳優陣6名と、世界トップレベルの現代音楽アンサンブルのクラングフォルム・ウィーンの演奏者7名によって、作品が紡がれる。住む家をいきなり追い出されそうになる家族の物語から始まるが、その家自体が人智の及ばない強大な力によって跡形もなくなることによって、その問題は解決される。そして、人間の世界の外側に広がる圧倒的な存在が上演を支配し、まったく新しい世界が舞台上に立ち現れる。
 チェルフィッチュの旧作『消しゴム山』に続き人間中心主義から逸脱した世界を描く本作。前回は美術家・彫刻家の金氏徹平とともに人とモノの新たな関係性を探求したが、今回は藤倉とともに演劇と音楽の新しい関係を生み出すことに取り組む。


岡田利規コメント
藤倉大さんの音楽はとにかく強くて美しい。それと共存、併存する演劇を、このプロダクションでは作り上げようとしています。それはおのずと、圧倒的に新しいありようの音楽劇になるでしょう。
圧倒的に新しいありよう、とはおそらく、音楽と身体表現の関係やバランスのありようが圧倒的に新しいということです。
音楽と劇とを新しい関係、新しいバランスのもとに併置したこの、まもなく作られる代物は、音楽劇、という呼称では明らかにまかないきれてない、なにかとんでもない代物と、きっとなるでしょう。このような大それた野心を持ってクリエーションに取り組みます。


藤倉大コメント
この作品では、音楽と演劇が対等にある音楽劇を、岡田利規さんと目指して作った。音楽と演劇が対等にある、というのはどういう事なのだろうか。
僕は今まで、映画の為の音楽を、映画方面から頼まれては、デモを作曲した時点で「音楽が強すぎる」と言われて、クビになることばかりだった。ところが岡田さんとは、いつも平和に、静かに、そして、オープンに、完全なるコラボレーションができた。映画をクビにされた経験のある僕は、「これって音楽強すぎますか?」など最初は岡田さんに聞いたものだったが、岡田さんは「そんなことは絶対にあり得ないので、藤倉さんが良いと思う音楽を作ってください」という後押しをされた。岡田さんも、「音楽がこう来るのか、だったら台本は、、、演出はこういう感じで試してみよう!」など、Zoomで役者さん達の演技を見ながらリアルタイムで、僕のスタジオで作られる音楽と同時に、何十回というワークショップを一緒に重ねてテキストを書かれたと思う。僕も、音楽が演技をコントロールするようなことは一切しないように心がけて音楽を作っていった。
音楽が完全支配するオペラとは、全く違う。それでいて、いつも映像の召し使い、みたいな映画音楽とも絶対的に違う。全く新しい、視覚と聴覚の融合による物語の語り方を発見できたと思う。
こうしてコラボレーションで作られた新しい舞台音楽、そしてその楽譜。それらが、役者さん達と演奏家達とのパフォーマンスで、どう化学反応を起こすか、今から楽しみだ。

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●ウィーン芸術週間について 
 毎年5〜6月にオーストリアの首都・ウィーンで開催されるヨーロッパ最大級の芸術祭、ウィーン芸術週間。世界中の演劇、ダンス、オペラなどの様々な芸術作品が集められ上演されている。
 ウィーン芸術週間はこれまで、現代音楽アンサンブルのクラングフォルム・ウィーンとのコラボレーション企画として、フランスを代表する演出家・ビジュアルアーティストのフィリップ・ケーヌや、世界的な注目を集める振付家マレーネ・モンテイロ・フレイタスなどに新作を委嘱してきた。2023年はチェルフィッチュが選ばれ、藤倉大とのコラボレーションの実現へと至った。
ウェブサイト https://www.festwochen.at


クリストフ・スラフマイルダー (ウィーン芸術週間芸術監督)からのコメント
岡田利規と長年にわたり協働してきた者として、彼の類稀なる劇作や演出の様式が新しい音楽とどのように対話を始めるのか、目撃するのを楽しみにしています。特に興味をそそられるのは、リズムや沈黙、音の揺らぎといった特徴的な要素を、身体や言葉、発話に取り入れる岡田の作品が、密接なコラボレーションを通じて書かれた楽譜と組み合わさったときに、どのような相互作用を起こすかについてです。この点を念頭に、岡田に藤倉大を紹介しました。藤倉は、岡田と同じ世代を代表する日本の作曲家の一人です。音楽の伝統的な側面を大切にしながら、実験的なアプローチにも積極的な藤倉は、先駆的な芸術ビジョンを持つ岡田にとって理想的な協働相手でしょう。楽譜と脚本それぞれの解釈が舞台上でどのように交わり、融合していくのか——見届けずにはいられない、魅力的な試みです。


上演言語|日本語
字幕|ドイツ語、英語


公演概要
ウィーン芸術週間 / Wiener Festwochen *世界初演
日程|2023年5月13日(土)〜15日(月)
日時|
2023年
5月13日(土) 20:30
5月14日(日) 20:30
5月15日(月) 20:30
会場|Halle G im MuseumsQuartier
詳細|https://www.festwochen.at/en/verwandlung-eines-wohnzimmers

ヘレンハウゼン芸術祭 / KunstFestSpiele Herrenhausen
日程|2023年5月19日(金)〜20日(土)
日時|
2023年
5月19日(金) 19:30
5月20日(土) 19:30
会場|DHC Halle Hannover
詳細|https://kunstfestspiele.de/programm/veranstaltungen.html#./programm/veranstaltungen/details/verwandlung-eines-wohnzimmers.html

オランダ・フェスティバル / Holland Festival
日程|2023年6月7日(水)〜8日(木)
日時|
2023年
6月7日(水) 20:30
6月8日(木) 20:30
会場|Muziekgebouw aan 't IJ
詳細|https://hollandfestival.nl/en/ribingurumu-no-metamorufuoshisu

巡回先スケジュール

クレジット

作・演出:岡田利規
作曲:藤倉大
出演:青柳いづみ、朝倉千恵子、大村わたる、川﨑麻里子、椎橋綾那、矢澤誠
演奏:クラングフォルム・ウィーン (Lorelei Dowling, Jacobo Hernandez Enriquez, Benedikt Leitner,
   Florian Müller, Dimitrios Polisoidis, Sophie Schafleitner, Bernhard Zachhuber)

音響:白石安紀、石丸耕一
照明:髙田政義(RYU)
衣裳:藤谷香子(FAIFAI)
美術:dot architects
ドラマトゥルク:横堀応彦
テクニカルアドバイザー:川上大二郎(スケラボ)
技術監督:守山真利恵
舞台監督:湯山千景
 
音響オペレーター:遠藤剛、松葉燎真(MRD)
照明オペレーター(ウィーン、ハノーファー公演):葭田野浩介(RYU)
舞台監督助手(アムステルダム公演):松嶋柚子・堤田祐史

クリエーションワークショップ:アンサンブル・ノマド(演奏)、辻本達也(カヴァー)、永見竜生[Nagie](サウンドデザイン)

プロデューサー:水野恵美(precog) 、黄木多美子(precog)
クリエイティブ・アドバイザー:山口真樹子
プロダクションマネージャー:武田侑子
ツアーマネージャー(アムステルダム公演):堀朝美
アシスタントプロダクションマネージャー:遠藤七海、平野みなの

英語翻訳:アヤ・オガワ
ドイツ語翻訳:アンドレアス・レーゲルスベルガー

宣伝美術:岡﨑真理子(REFLECTA, Inc.)

委嘱: Wiener Festwochen
製作:Wiener Festwochen、一般社団法人チェルフィッチュ
共同製作:KunstFestSpiele Herrenhausen、Holland Festival、愛知県芸術劇場
企画制作:株式会社precog
 エグゼクティブプロデューサー:中村茜
 アドミニストレーションディレクター:斉藤友理
 アドミニストレーション・オフィサー:平岡久美
 プロジェクトアシスタント:村上瑛真
協力:オフィススリーアイズ、KAJIMOTO、株式会社キューブ、ナカゴー、急な坂スタジオ、山吹ファクトリー、公益財団法人セゾン文化財団、d&b audiotechnik GmbH & Co. KG. 

助成:(ウィーン公演)公益財団法人東京都歴史文化財団 アーツカウンシル東京
(ウィーン、ハノーファー公演)文化庁文化芸術振興費補助金(舞台芸術等総合支援事業(国際芸術交流支援))|独立行政法人日本芸術文化振興会、公益財団法人野村財団
(アムステルダム公演)独立行政法人国際交流基金

本公演のワークインプログレス公演は令和3年度独立行政法人国際交流基金 舞台芸術国際共同制作事業として制作されました。
詳細:https://chelfitsch.net/activity/2021/10/chel-fujikura-wip.html
ワークインプログレス公演 初演/共同制作:独立行政法人国際交流基金、一般社団法人チェルフィッチュ

chelfitsch & Dai Fujikura with Klangforum Wien "Metamorphosis of a Living Room"

Based on a commission from the Wiener Festwochen, chelfitsch and Dai Fujikura are taking up the challenge of creating a “new music theater” in what is their first collaboration with each other. After its premiere in Vienna, the work will tour Europe, followed by performances in Japan in 2024.

Okada and Fujikura, who have both continued to create ambitious works in their respective fields of theater and music, and posted brilliant achievements particularly in recent years, have finally come together.
The two have repeatedly engaged in interdisciplinary collaboration thus far, and fully exercise their collaborative powers in this project of joint work. Through it, they are generating an unprecedented new genre in which neither theater nor music plays the main role, and which is both a theatrical and a musical performance.
What will take shape before the eyes of the audience when the script of Okada, the music of Fujikura, the acting by the performers, and the performance by the musicians appear on the same stage at the same time, on equal footing?

This work will be presented by six actors from chelfitsch and seven musicians who are members of Klangforum Wien, a contemporary music ensemble.
It begins with the story of a family who are suddenly on the verge of being driven out of their home. However, the problem is resolved when the house itself disappears without a trace due to the workings of an enormous power beyond human comprehension. Then, an overwhelming existence extending outside the human world dominates the performance, and an entirely new world appears on the stage.

Like the preceding chelfitsch work Eraser Mountain, this work depicts a world freed from anthropocentrism. In the former, Okada explored a new relationship between people and objects together with Teppei Kaneuji, the artist and sculptor. This time, he is striving to generate a new relationship between theater and music together with Fujikura.


Comment by Toshiki Okada
The music of Dai Fujikura is powerful and beautiful. In this production, I am striving to put together a theatrical work that will coexist with it. This will naturally turn out to be a piece of musical theater in an overwhelmingly new form.
I say “overwhelmingly new form,” because I think the shape of the relationship and balance between musical and physical expression will be overwhelmingly new.
This work that will soon be created juxtaposing music and theater on the basis of a new relationship and a new balance is bound to be something really awesome that can clearly not be encapsulated in the term “musical theater.” I am applying myself to its creation with this kind of audacious ambition.


Comment by Dai Fujikura
In this work, I aspired to the creation of musical theater in which music and theater would be on equal footing, together with Toshiki Okada. What does it mean for music and theater to be on equal footing? Thus far, I have often been asked to compose music for films by the film-making side, and have always been fired when the demo was finished, because they thought the music was too powerful. With Okada, in contrast, there was a perfect collaboration that was constantly peaceful, calm, and open.
After my experience of being fired from film jobs, I initially asked Okada if he thought that the music might be too powerful. He replied with words of encouragement, telling me that such a thing was absolutely impossible and to make music in the way I liked. I believe he wrote the text upon the repeated workshops we held, dozens of times, by Zoom. He would watch the performances of actors while listening to the music I had created at the studio, and make exclamations such as, “Oh, the music comes on like this. If so, the script and the direction…let’s try it this way!” In composing the music, I too strove to avoid exerting any kind of control over the acting. This is completely different from opera, in which music dominates the whole performance. But there is also a decisive difference from film music that is always in the position of being a servant to the screen.
I think we managed to discover a completely new kind of storytelling based on the fusion of the visual and aural senses.
Our collaboration produced a new stage music and score. I am already eagerly looking forward to seeing what kind of chemical reaction will occur in the performance with the actors and musicians.

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Wiener Festwochen
Wiener Festwochen is a festival of the arts held in Vienna, the capital of Austria. In it, audiences can see theater, dance, opera, and other performing arts from around the world.
Wiener Festwochen has invited creators such as Philippe Quesne, one of France’s foremost theatrical directors and visual artists, and Marlene Monteiro Freitas, a choreographer attracting worldwide attention, to show music theatre works in collaboration with Klangforum Wien. In 2023, chelfitsch and Fujikura are going to perform a new “music theatre” work commissioned by Wiener Festwochen.
WEB:https://www.festwochen.at


Comment by Christophe Slagmuylder (Artistic Director of Wiener Festwochen)
After collaborating with Toshiki Okada for years, I'm eager to witness how his singular style of writing and staging will go into a dialogue with new music. Specifically, I'm intrigued to see how his productions, where he incorporates bodies, languages and speeches with specific qualities of rhythm, silence and sound fluctuations, will interplay with a musical score, written in close collaboration. To explore this, I introduced Toshiki Okada to Dai Fujikura, one of the leading
Japanese composers of his generation. Fujikura's appreciation for traditional aspects of music, paired with a keen openness for an experimental approach, make him an ideal match for Okada's pioneering artistic vision. It is a compelling experiment to witness how the interpretation of musical and theatrical scores interact and eventually blend into each other on stage.


Language|Japanese
Subtitle|German, English


Performance
Wiener Festwochen *world premiere
Date|May 13 (Sat), 2023 - May 15 (Mon), 2023
Performance Schedule|
May 13, 2023 (Sat) 20:30
May 14, 2023 (Sun) 20:30
May 15, 2023 (Mon) 20:30
Venue|Halle G im MuseumsQuartier
Detail | https://www.festwochen.at/en/verwandlung-eines-wohnzimmers


KunstFestSpiele Herrenhausen
Date|May 19 (Fri), 2023 - May 20 (Sat), 2023
Performance Schedule|
May 19, 2023 (Fri) 19:30
May 20, 2023 (Sat) 19:30
Venue|DHC Halle Hannover
Detail | https://kunstfestspiele.de/programm/veranstaltungen.html#./programm/veranstaltungen/details/verwandlung-eines-wohnzimmers.html


Holland Festival
Date|Jun 7 (Wed), 2023 - Jun 8 (Thu), 2023
Performance Schedule|
Jun 7, 2023 (Wed) 20:30
Jun 8, 2023 (Thu) 20:30
Venue|Muziekgebouw aan 't IJ
Detail | https://hollandfestival.nl/en/ribingurumu-no-metamorufuoshisu

Schedule

Credits

Playwright / Director: Toshiki Okada
Composer: Dai Fujikura
Cast: Izumi Aoyagi, Chieko Asakura, Wataru Omura, Mariko Kawasaki, Ayana Shiibashi, Makoto Yazawa
Music: Klangforum Wien (Lorelei Dowling, Jacobo Hernandez Enriquez, Benedikt Leitner, Florian Müller,Dimitrios Polisoidis, Sophie Schafleitner, Bernhard Zachhuber)

Sound designer: Aki Shiraishi, Koichi Ishimaru
Lighting designer: Masayoshi Takada (RYU)
Costume: Kyoko Fujitani (FAIFAI)
Set design: dot architects
Dramaturgy: Masahiko Yokobori
Technical advisor: Daijiro Kawakami (Scale Laboratory)
Technical director: Marie Moriyama
Stage manager: Chikage Yuyama

Sound operator: Tsuyoshi Endo, Ryoma Matsuba (MRD)
Lighting operator (Vienna, Hanover) : Kousuke Ashidano (RYU)
Assistant stage manager (Amsterdam) : Yuzuko Matsushima, Yuji Tsutsumida

Creation Workshop: Ensemble Nomad (music), Nagie (sound design), Tatsuya Tsujimoto (cover)

Producer: Megumi Mizuno (precog), Tamiko Ouki (precog)
Creative advisor: Makiko Yamaguchi
Production manager: Yuko Takeda
Tour manager (Amsterdam): Asami Hori
Assistant production manager: Nanami Endo, Minano Hirano

English translator: Aya Ogawa
German translator: Andreas Regelsberger

Graphic Design: Mariko Okazaki (REFLECTA, Inc.)

A commission by Wiener Festwochen
Production: Wiener Festwochen, chelfitsch
Co-production: KunstFestSpiele Herrenhausen, Holland Festival, Aichi Prefectural Art Theater
Planning and Production Management: precog co., LTD.
 Executive Producer: Akane Nakamura
 Administration Director : Yuri Saito
 Administration Officer: Kumi Hiraoka
 Project Assistant: Ema Murakami
Cooperation office III’s, KAJIMOTO, CUBE Inc., nakagoo, Steep Slope Studio, YAMABUKI FACTORY, d&b audiotechnik GmbH & Co. KG. With the assistance of The Saison Foundation
Supported by (Vienna) Arts Council Tokyo (Tokyo Metropolitan Foundation for History and Culture) ,
(Vienna and Hannover) the Agency for Cultural Affairs|Government of Japan through the Japan Arts Council, Nomura Foundation
(Amsterdam) The Japan Foundation

The work-in-progress performance of this production was produced for The Japan Foundation’s International Creations in Performing Arts 2021.
Detail: https://chelfitsch.net/en/activity/2021/10/chel-fujikura-wip.html
Work-In-Progress's Premiere Performance / Co-production: The Japan Foundation, chelfitsch