チェルフィッチュ わたしたちは無傷な別人である

舞台は、衆議院選挙が行われた2009年8月30日とその前日。高層マンションの購入を控えたある裕福な夫婦とその周辺の人々をめぐって、彼らの抱える漠然とした不安が語られる。この時代における「幸福」とは何かというテーマのもと、格差社会の見えにくい現実を、平易なテキストと、おざなりな表象行為を排した身体によって浮き彫りにしていく。
本作で、それまでのチェルフィッチュの方法論を次なる次元に押し進め、時空間をより抽象化した演劇が、観客の想像力によってのみ完成することを示した意欲作。2010年、横浜でのワークインプログレス公演、グロニゲン(オランダ)でのプレビュー公演を経て、さらなる完成版としてあいちトリエンナーレにて世界初上演された。

[作・演出]岡田利規
[初演年]2010年
[上演時間]約110分
[キャスト数]7名(男:3, 女:4)

クレジット

[共同制作]
あいちトリエンナーレ 2010、Theatre de Gennevilliers Centre Dramatique National de Creation Contemporaine(フランス/パリ)、Festival dʼAutomne(フランス/パリ)、Noorderzon Performing Arts Festival Groningen(グローニンゲン/オランダ)

chelfitsch We Are the Undamaged Others

Moving one step beyond the company's signature style, the use of so-called "hyper-colloquial Japanese and noisy corporeality," chelfitsch has continued to explore a new frontier of theatre. The latest piece is an outcome of the company's tireless endeavor to radically question and creatively update the foundational modes of modern dramatic representation.
The story takes place on August 29th and 30th, 2009, on the second day of which a general election for the lower house seats was held in Japan. Blurring the boundaries between action and narration, the direct and indirect discourse, the performers take turns representing the vague anxiety of a wealthy couple, who are about to buy an condominium in a newly built high-rise. By teasing out the barely visible realities of class divide in today's Japan, the play interrogates the contemporary meaning of "happiness." The script makes a fairly minimal use of simple language while the performers reject a facile recourse to conventionalized bodily representation.

Playwrite / Director: Toshiki Okada
Premiere: 2010
Duration: 110min
Casts: 7(Male:3, Female:4)

Credits

Co-produced by:
AICHI TORIENNALE / Festival d'Automne / Théâtre de Gennevilliers Centre Dramatique National de Creation Contemporaine/ Noorderzon Performing Arts Festival Groningen