岡田利規『4つの瑣末な駅のあるある』

『4つの瑣末な 駅のあるある』東京アートミーティング第5回 (2014)
映像インスタレーション

パフォーマンスする身体に対して、わたしは第一に、イメージを宿らせて欲しい、と要求する。イメージはパフォーマーの身体に作用して、身体を動かしたり、動かしかけたり、特定 の部位に偏った重心や負荷をかけたり、かけてみたりする。 イメージが身体に引き起こした作用を見ることとそれを見せることが、わたしにとって、パフォーマンスに携わる際の最大の関心事である。 そのことと、その作用を引き起こしたものがどのようなイメージなのかを掴むこととそれを伝えることの関係は複雑で、いろいろあって、興味深い。
岡田利規

芝居の中のダンス的な要素を分離して見せる映像インスタレーション。駅で起こるささいな日常の出来事を4人の若い男女が各々に語る一人芝 居を撮影し、その映像は4つのスクリーンに等身大に映し出される。各映像の前には天井から超指向性スピーカーが設置され、観客はその下に立った時だけセリフが聞こえるようになっている。そこから外れると、身体だけが表現言語となることで、役者の動きがダンスに見えてくる。岡田はこの二重の仕掛けを意識し、身体の記号性をずらしながらフォームを強化する演出を行っている。
図録『新たな系譜学をもとめてーアート・身体・パフォーマンス』より

作品形式:1パフォーマンス約3分×4パフォーマンスをループ再生
展示サイズ(メートル):W10m × D 10m × H 4m
スクリーンサイズ:W1.2m × H2m ×4セット
展示歴 2014 東京アートミーティング第5回「新たな系譜学を求めて -跳躍/痕跡/身体」東京都現代美術館

巡回先スケジュール

クレジット

作・演出:岡田利規
出演:山縣太一、安藤真理、太田信吾、青柳いづみ

Toshiki Okada "Four Unremarkable Things You Seeat Train Stations"

Four Unremarkable Things You See at Train Stations (2014)
Video installation

The first thing I do is ask the body doing the performing to take in an image. The image acts on the performing body, moves it, weighs dowm or shifts its balance to specific parts ( or tries its hand at doing so). What interests me most when involved in performance is seeing and showing the effects that the image on the body and grasping or conveying the nature of the image that led to such effects is complex, convoluted, and fascinating.
Toshiki Okada

Toshiki Okada’s chelfitsch exhibits a new video installation, “Four Unremarkable Things You See at Train Stations”, that seeks to separate out the dance-like elements of theatrical performances. Four young men and women were filmed individually as they talked about something unremarkable or “everyday” that usually happens at a train station. Each monologue is projected at life-size onto separate screens. Super-directional speakers hang form the ceiling before each screen, positioned so that viewers can hear each actor’s words only when directly beneath them. When viewers are outside this area, the actors’ only expressive language is physical and they seem to be dancing. Conscious of this double-layering, Okada has directed the segments to create stronger forms while shifting the symbolic characteristics of the body.
from catalog ”Seeking New Genealogies ーArt/ Bodies / Performances”

Video: Loop of 3min performance per each × 4 patterns
Exhibition space (metres): W 10m × D 10m × H 4m Screen size(metres): W 1.2m × H 2m × 4sets Past Exhibition: 2014 “Seeking New Genealogies” Museum of Contemporary Art tokyo (MOT)

Schedule

Credits

Playwriting and Direction: Toshiki Okada
Performers: Taichi Yamagata, Mari Ando, Shingo Ota, Izumi Aoyagi