【情報公開】チェルフィッチュ×金氏徹平 『消しゴム山』『消しゴム森』

「消しゴム山」 メインビジュアル ©︎Shota Yamauchi

チェルフィッチュ×金氏徹平
『消しゴム山』(劇場)『消しゴム森』(美術館)

『消しゴム山』初演: 2019年 10月 5日(土)、6日(日)
  @KYOTO EXPERIMENT2019
『消しゴム森』初演: 2020年 2月 7日(金)~ 16日(日)(仮)
 @金沢 21 世紀美術館


   人間のスケールを脱する演劇とは?
    人、モノ、時間、空間、言葉が、未知のすがたで現れる


作・演出:岡田利規
セノグラフィー:金氏徹平
出演:青柳いづみ、安藤真理、板橋優里、原田拓哉、矢澤誠、吉田庸、米川幸リオン


作品概要
 いま・ここにいる人間のためだけではない演劇は可能か?人とモノが主従関係ではなく、限りなくフラットな関係性で存在するような世界を演劇によって生み出すことはできるのだろうか?
 東日本大震災で大きな被害を受けた岩手県陸前高田市では、失われた住民の暮らしを取り戻すべく、津波被害を防ぐ高台の造成工事が行われている。もとの地面から嵩上げされる高さは10メートル以上。そのための土砂は、周辺の山をその原型を留めないほど大きく切り崩すことでまかなわれている。
 岡田利規は、2017年に同地を訪れ、驚異的な速度で人工的に作り変えられる風景を目の当たりにしたことをきっかけに、「人間的尺度」を疑う新作の構想を始めた。コラボレーターには、コラージュを主な手法とし、演劇的な視点を貪欲に取り込み創作の領域を拡張させる美術家・金氏徹平氏を迎える。また、昨年からチェルフィッチュが力を注ぐ「映像演劇」も取り入れながら、俳優の身体や言葉のありようにも新たなアプローチが試みられる。人間中心主義から逸脱する先にあらわれる風景とは。演劇をアップデートし続けるチェルフィッチュの最新形。

劇場版『消しゴム山』・美術館版『消しゴム森』を制作
 これまでにも美術館やギャラリー空間に「演劇」を持ち込み、その場所がもつ潜在的なドラマ性や空間の新たな手触りを浮かび上がらせてきたチェルフィッチュ。今回は、劇場(演劇空間)と美術館(展示空間)それぞれの空間の特性やナラティブを捉え直し、ひとつの作品コンセプトをふたつの異なる空間にインストールする。また、劇場版・美術館版ともに 〈映像演劇〉 を取り入れることで、作品を多層化するだけでなく、映像/空間/鑑賞者の関係性に新たなレイヤーを提示する。鑑賞者はそれぞれの空間に身を置くことで、自身と作品、そこにある時間や空間と新たな関係を結び直す。それは、「演劇」や「美術」といった領域の境界を融解させる試みでもある。

                                    

                   
公演概要
『消しゴム山』
日程|2019 年10月5日(土)~6日(日)
日時|10月5日(土)18:30
   10月6日(日)14:00★ / 19:30
   ★ポストパフォーマンストーク
上演時間|100分(予定)
会場|ロームシアター京都 サウスホール

チケット
発売日|2019年7月26日(金)11:00

料金(指定席・税込)|
一般  前売 4,000円/当日4,500円
25歳以下  前売 3,000円/当日3,500円
高校生以下  前売/当日1,000円
ペア  前売7,500円/当日8,000円

KYOTO EXPERIMENTウェブサイト: https://kyoto-ex.jp/home/

『消しゴム森』
日程|2020 年 2 月 7 日(金)~ 16 日(日)(仮)
会場|金沢 21 世紀美術館 展示室7~12, 14 ほか

金沢21世紀美術館ウェブサイト:https://www.kanazawa21.jp/

  

巡回先スケジュール

chelfitsch & Teppei Kaneuji "Eraser Mountain"

Eraser Mountain main visual ©︎Shota Yamauchi

chelfitsch & Teppei Kaneuji
Eraser Mountain

What is theater released from a human scale? People, objects, time, space, and language appear in unknown forms...


Dates
2019 OCT.
5th (Sat) 18:30-
6th (Sun) 14:00-*, 19:30-
*Post-performance Talk

*Performed in Japanese with English surtitles

Venue
South Hall, ROHM Theatre Kyoto

Ticket
Adult Advance ¥4,000 / Day ¥3,500
Youth*, Students Advance ¥3,000 / Day ¥3,500
High School Students & Younger Advance and Day both ¥1,000
Pair ¥7,500 (Advance Only)
*Youth Tickets: available for those aged 25 and under

///more details///


Is it possible to create theater not only for the people watching at one moment in time? Can we use theater to present a world in which people and objects are completely equal, rather than trapped in their usual subservient relationship?

Devastated by the Great East Japan Earthquake in 2011, the city of Rikuzentakata in Iwate Prefecture is now undergoing immense reconstruction to elevate the area as a countermeasure against future tsunami waves and restore the lifestyles that the residents lost. However, the use of local rocks to raise the land more than ten meters (33 feet) higher than it was before has led to severe damage on surrounding mountains.

Visiting the area in 2017 and witnessing the landscape that had been so rapidly and artificially changed, Toshiki Okada started to conceive a new work in which he would raise doubts about the so-called criteria or measures that humans use. As his collaborator, Okada welcomes Teppei Kaneuji, the artist who has expanded the possibilities of his practice by voraciously incorporating theatrical perspectives into his main methodology of collage. The resulting work also integrates the “video theater” that chelfitsch has developed since last year, attempting to take yet another approach to language and the body of the actors. What is the landscape that emerges when we deviate from anthropocentrism?

Eraser Mountain is the very latest in chelfitsch’s ongoing endeavors to update theater.

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